• امروز : دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
2
یادداشت؛

«هَمستر کامبت» قانونی یا کلاهبرداری از اطلاعات کاربران

  • کد خبر : 36806
  • 27 خرداد 1403 - 6:50
«هَمستر کامبت» قانونی یا کلاهبرداری از اطلاعات کاربران
بازی با نماد ربات همستر که در شبکه اجتماعی «تلگرام» ثبت شده، از کاربران می‌خواهد با شیوه «ضربه بزن و پول در بیار»، مکرراً بر صفحه گوشی خود بزنند تا شاید با ضربه‌زدن بر سکه‌های نماد بازی، سکه رمزارزی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، نزدیک به دو ماه است تب بازی رمزارزی موسوم به «هَمستر کامبَت» در جامعه، برخی رسانه‌ها را نسبت به گسترش این بازی نگران کرده است. در کنار گزارش‌ها و ویدئوهای هشداردهنده‌ای که پلیس فتا، خبرگزاری‌های فارس و مهر در این باره پخش کرده، مجریان رادیو و تلویزیون نیز به مخاطبان در مورداستفاده از این بازی هشدار می‌دهند.

در کنار این هشدارها، برخی فعالان سیاسی نیز در شبکه‌های اجتماعی در این مورد ابراز نگرانی کرده و این بازی را تلاشی از سوی «دشمن» در ارتباط با انتخابات پیش رو دانسته‌اند.

بازی با نماد این ربات که در شبکه اجتماعی «تلگرام» ثبت شده، از کاربران می‌خواهد با شیوه «ضربه بزن و پول در بیار»، مکرراً بر صفحه گوشی خود بزنند تا شاید با ضربه‌زدن بر سکه‌های نماد بازی، سکه رمزارزی دریافت کنند.

کیف پول رمزارز برای افراد خوش‌شانس «حفظ» خواهد شد؛ اما تاریخ تبدیل سکه‌ها به پول واقعی به آینده نامعلوم موکول شده و هنوز نیز قیمت هر سکه کسب‌شده تعیین نشده است.

فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی در روزهای اخیر نشان می‌دهد غیر از جوانان و نوجوانان، حتی زنان سالمند در نقاط دورافتاده برای آزمودن بخت خود دائم چشم به صفحه دوخته و توان خود در زدن ضربات سریع به صفحه گوشی را امتحان می‌کنند.

گزارش‌های منتشر شده برخی روزنامه‌های صبح بیان می‌کند که شمار زیادی از کاربران در دوره اخیر برای پیوستن به این بازی، فیلترشکن خریداری کردند تا تلگرام را که فیلتر شده، دوباره در گوشی خود نصب کنند.

سایت‌های ویژه رمزارزها یا صفحات تخصصی‌تر در کنار برخی از روزنامه‌های چاپ صبح از جمله در روزهای گذشته مطالب متعددی در مورد این آموزش و راهکارهای آزمودن بخت در این بازی منتشر کرده‌اند.

ظاهراً تا روز جمعه گذشته حدود یک صد میلیون تن در سراسر جهان در دو ماه اخیر فریفته بازی هَمستر کامبت شدند که ۴۰ میلیون نفر آن‌ها کاربر فعال روزانه بودند.

درهرحال، این بازی اکنون به‌عنوان یک نیروی قدرتمند در عرصه بازی‌های موبایلی و رمزارزی ظاهر شده است.

در کنار مسائلی چون قانونی‌بودن یا کلاهبرداری از اطلاعات کاربران، این بازی بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود مشغول کرده و از جمله این پرسش را مطرح کرده که آیا برای کسب احتمالی یک سکه رمزارزی فرد باید ساعت‌ها وقت خود را تلف کند؟

ثبت این بازی در روسیه در اوایل فروردین امسال درحالی‌که تمامی اطلاعات موردنیاز دیگر مربوط به بازی، از جمله در مورد طراحان، از سایت ثبت آن پاک شده است، به نگرانی در اوکراین نیز دامن زده است.

اوکراین از دو سال و نیم پیش در حال دفاع از خاک خود پس از یورش نظامی روسیه به چهار استان اوکراین است.

رسانه‌هایی در اوکراین نسبت به سوءاستفاده روسیه از اطلاعات شهروندان اوکراینی که در این بازی شرکت کرده‌اند، هشدار می‌دهند.

بر اساس قوانین روسیه، تشکیلات امنیتی آن کشور از این «حق» برخوردار هستند که داده‌های کاربران در هر سایت و بازی را در اختیار بگیرند.

طراحان بازی همستر کامبت ممکن است دفتر تلفن، گالری عکس و سایر اطلاعات گوشی هر کاربری را که وارد این بازی شده، حفظ کنند؛ زیرا کاربر ناچار است شماره‌تلفن خود را برای بازی وارد کند.

غیر از ایران، شمار زیاد کاربران این بازی در کشوری مانند نیجریه نیز موردتوجه رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.

یادداشت از توفیق مشیرپناهی

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=36806
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.