• امروز : دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
2
هشدار مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

مراقب «تب دانگی» و نیش پشه‌ها باشید!

  • کد خبر : 37617
  • 09 تیر 1403 - 10:45
مراقب «تب دانگی» و نیش پشه‌ها باشید!
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر تب دانگی در کردستان شناسایی نشده، اما هر لحظه تعداد مبتلایان در کشور روبه‌افزایش است.

جهانبخش یوسفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی» اظهار داشت: تب دانگی یا تب دنگی، بیماری ویروسی است که سال‌هاست در سطح جهان شناسایی شده است و از طریق پشه‌ای به نام AEDES منتقل می‌شود.

 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: AEDES انواع مختلفی دارد که دو نوع آن باعث انتقال این ویروس می‌شود، در ایران در چهار سال پیش در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و در سال گذشته نیز در استان گیلان نیز چندین مورد مبتلا و شناسایی گزارش شده است.

وی گفت: در سال جاری تا به الان ۱۴ نفر مبتلا به این ویروس در ایران شناسایی شده است که متأسفانه یک مورد نیز منجر به فوت بیمار شد، هر ۱۴ نفر مبتلا، سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله امارات را داشته‌اند، این بیماری دارای واکسن و یا درمان قطعی نیست و بیش از ۱۳۰ کشور دنیا انتشار این ویروس گزارش شده است، در ۵۰ سال اخیر تعداد مبتلایان به این ویروس ۳۰ برابر شده است و هر ساله میلیون‌ها نفر در جهان نیز به این بیماری خطرناک مبتلا می‌شوند.

 یوسفی اضافه کرد: از خصوصیات این پشه می‌توان به رنگ سیاه یا قهوه‌ای که روی بدن آن نقطه سفید بسیار کوچک دیده می‌شود اشاره کرد، عمر آنها ۲ الی ۴ هفته گزارش شده است و در طول عمر می‌توانند ۳ مرتبه و در هر بار بیش از ۱۰۰ تخم را بارگذاری کنند و  تخم‌های این پشه در مقابل هوای گرم و خشک تا ۴۰۰ روز مقاوم هستند و می‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر نیز پرواز کنند.

 وی اذعان کرد: محل استراحت و تخم‌گذاری پشه AEDES معمولاً در مکان‌های تاریک بوده و به رنگ سیاه و مشکی علاقه دارند، در جاهای که آب راکد و بدون حرکت است، زندگی و تخم‌گذاری می‌کنند، به اشیای تیره‌رنگ علاقه‌مند هستند و معمولاً در میان کارتن‌هایی که در بین کشورها و حتی استان‌ها جابه‌جا می‌شوند، انتقال می‌یابند، گیاه لاکی بامبو گزینه مناسبی برای تخم‌گذاری این نوع پشه است.

 یوسفی عنوان کرد: اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، بدون علائم بوده و نامشخص هستند، اما سالانه قریب به ۵۰۰ هزار نفر در سطح دنیا به نوع شدید این ویروس مبتلا می‌شوند و حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند، دوره کومون، یعنی از وقتی که این ویروس وارد بدن شده تا زمانی که علائم ظاهر می‌شود، حدود ۴ الی ۱۰ روز طول می‌کشد، مبتلایان به این ویروس به‌صورت ناگهانی دچار تب و لرز شدید، سردردهای مزمن، درد عضلانی و استخوان‌ها، کمردرد، درد در ناحیه چشم‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی می‌شوند.

 وی در ادامه افزود: نام دیگر این بیماری، تب استخوان‌شکن است، زیرا منجر به درد و احساس ناراحتی در ناحیه استخوان‌های بدن می‌شود، این علامت‌ها در بسیاری از بیماری‌ها مشترک است، نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که این علائم در ظرف ۱۰ روز اخیر از شروع ابتلا به ویروس، سابقه مسافرت به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و یا سفر به استان‌های مشکوک به مبتلایان ویروس را نداشته است.

 وی یادآور شد: برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از توری روی درب و پنجره‌ها، عدم نگهداری و استفاده از آب‌های راکد و مانده، اجتناب از ماندن در نقاط تاریک و تیره، از لباس‌های آستین‌بلند استفاده شود، بهسازی محیط توسط سازمان‌ها و افراد مسئول (ازبین‌بردن پسماندها) ضروری است.

 یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت عدم پیشگیری، احتمال ابتلا به ویروس دانگی در استان کردستان نیز وجود خواهد داشت در حال حاضر این تب در کردستان شناسایی نشده، اما هر لحظه تعداد مبتلایان در کشور روبه‌افزایش است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=37617
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.