• امروز : دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
2
حال فرش دست‌باف کردستان ناخوش است؛

تاراج نقش نگاره‌های فرش دستباف توسط دلالان

  • کد خبر : 36812
  • 27 خرداد 1403 - 7:38
تاراج نقش نگاره‌های فرش دستباف توسط دلالان
بانوی کارآفرین سنندجی گفت: حضور دلالان فرشبافی آفتی بزرگ برای بازار فرش دستباف است که هنر دست قالی‌بافان را به بهای کم به تاراج می‌برند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، هنر قالیبافی یک هنر اصیل و ماندگار است که زیباترین نقش و نگارها با رنگ‌های دل‌فریب و چشم‌نواز توسط پنجه‌های بانوان هنرمند در هم می‌آمیزد تا یک قالی زیبا بافته شود.

فرش‌های دستباف تار و پودهایش باسلیقه و ذوق هنری آمیخته می‌شود و یک اثر هنری منحصربه‌فرد است که چشم و دل ببینده را خیره می‌کند.

فرش سنندج که تاریخی کهن در پشت آن نهفته؛ بافته شده دست بافندگان ماهری است که با آمیخته‌کردن هنر و احساس و همکاری چشم و دل و دست و سرانگشتان خود آن‌چنان گره‌های ظریف و دلربا و درعین‌حال دارای استحکام بر تاروپود این چله نقش می‌زنند که ظرافت و زیبایی آن و استحکامش موجب شهرت جهانی آن شده است.

نایسر سنندج؛ نامی آشنا که عجین شده با انبوهی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی است؛ شهرکی در حاشیه شهر خلاق موسیقی که مردمانش از تبعیض اجتماعی و عدم رسیدگی مسئولان شکایت دارند.

 همت بانوی کارآفرین منبع درآمد ۱۴ خانوار شد

اما لابه‌لای تمامی دردهای نهفته در این شهرک با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیتی هستند بانوانی که کمر همت بسته و علاوه بر تأمین هزینه‌های خود منشأ خیروبرکت برای بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست شدند.

داستان زندگی فریده مرادی کارآفرین اهل نایسر سنندج از شش‌سالگی و علاقه به فرش‌بافی شروع شده؛ زمانی که همراه خواهر بزرگ‌ترش با دستهای کوچکش با صدای روح‌نواز دف گره‌های کوچک بردار قالی می‌نهادند و سبب خلق هنر ماندگار و همیشگی می‌شدند.

برای گفتگو با این بانو هنرمند و کارآفرین از کوچه‌پس‌کوچه‌های نایسر به درب رنگ رو رفته رسیدم که تصویر جذابی داشت و مشخص بود راه را درست آمدیم.

داخل شدیم حیاطی که با مصالح فرش‌بافی نشان از یک کارگاه پر جنب‌وجوش داشت؛ صاحب کارگاه با روی گشاده و لهجه زیبای کردی به استقبالمان آمد و باب گفتگو را در کارگاه کوچک که صدای ترانه‌های کردی همراه با گره بر دار قالی‌ها بزرگ همراهی‌مان می‌کرد را با این بانوی کارآفرین باز کردیم.

 منبع درآمد تنها از پشت‌میزنشینی به دست نمی‌آید

فریده مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: فرش‌بافی یک شغل کهن و ماندگار و دوست‌داشتنی است که با هیچ شغل دیگری عوضش نمی‌کنم.

وی بیان داشت: شغل و درآمد تنها از پشت‌میزنشینی در ادارات به دست نمی‌آید؛ اگر مقداری همت و به‌جان‌خریدن سختی را تحمل کنید مطمئن باش نه‌تنها منبع درآمد زندگی خودت هستید بلکه می‌توانید نان چند خانوار را هم بدهید.

او در ادامه گفت: شاید؛ مانند گذشته و ورود فرش‌های ماشینی هنر قالی‌بافی رونق چندانی ندارد، اما همین‌که توانستم با عشق به این هنر چند نفر را هم مشغول کار کنم به خودم افتخار می‌کنم.

 تسهیلات بسیج سازندگی چراغ روشنی برای توسعه کارگاهم بود

این بانوی کارآفرین بیان داشت: کارم را با یک دار قالی کوچک شروع کردم و بعد از دریافت تسهیلات ۴۰ میلیون‌تومانی بسیج سازندگی و کمک فرمانده حوزه خواهران منطقه محل سکونتم توانستم منزل قدیمیم را به‌عنوان کارگاه استفاده کنم و در حال حاضر زمینه اشتغال ۱۴ نفر را فراهم کرده‌ام.

وی با تأکید بر اینکه قالی‌بافی بهترین راه درآمد برای زنان خانه‌دار است، اظهار داشت: درصورتی‌که بانوان برای این کار که هنر دست و صنعت قدیمی است همت و پشتکار داشته باشند در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانند به یک فرش‌باف ماهر تبدیل شوند.

وی ادامه داد: از کودکی علاقه خاصی به فرش داشتم و این هنر را از خواهرم فراگرفتم و به علت علاقه زیاد موجب شد این هنر اصیل را ادامه دهم.

بانوی کارآفرین سنندجی تصریح کرد: در راه‌اندازی این کارگاه قالی‌بافی مشقت‌های زیادی پشت سر گذاشتم؛ اما هیچ‌کدام مانع کارم نشد و روزبه‌روز با اشتیاق بیشتر به کارم ادامه دادم.

مرادی گفت: با دریافت ۴۰ میلیون تسهیلات از بسیج سازندگی دو دار قالی ۲۴ متری راه‌اندازی کردم و در حال حاضر ۱۴ نفر از کارگاه من معیشت زندگی خود را تأمین می‌کنند.

 دلالان بازار فرش هنر دست قالی‌بافان را به تاراج می‌برند

وی در خصوص مشکلات این حرفه بیان داشت: مصالح فرش‌بافی روزبه‌روز گران‌تر می‌شود و کار را برای ما سخت می‌کند و هزینه‌های کم آن که از فروش فرش‌ها به دست می‌آید با زحمت فرش‌بافان برابری نمی‌کند.

مرادی در جواب سؤال خبرنگار ما که قصد توسعه کارگاه خود را دارید؟ اظهار داشت: اگر مسئولان همت کنند و تسهیلات کم سود در اختیارم قرار بدهند می‌توانم زمینه اشتغال‌زایی ۲۸ نفر از بانوان این منطقه را فراهم کنم.

بانوی کارآفرین سنندجی حضور دلالان فرش‌بافی را آفتی برای بازار فرش دستبافت عنوان کرد که با بهای ارزان هنر دست زنان قالی‌باف را به تاراج می‌برند.

مرادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴ نفر از بانوان نایسر در دو نوبت صبح و عصر در این کارگاه مشغول کار هستند در صورت توسعه آن می‌توانم جوانان بیشتری را با این هنر آشنا کنم.

 

گره کور بی‌توجهی مسئولان بر هنر اصیل فرش‌بافی

بانوی کارآفرین سنندجی ادامه داد: متأسفانه مسئولان توجهی به این هنر قدیمی ندارند و مهم‌ترین مشکل فرش‌بافان شهر سنندج نداشتن بیمه قالی‌بافی است.

وی گفت: در بدو ورود به کارگاه شاید درب ورودی رنگ و رفته کارگاه توجه شما را جلب کرده باشد؛ در حال حاضر این در شده معضلی برای این کارگاه که جهت آسایش حال همسایه‌ها باید از ساعت ۹ صبح شروع بکار کنم که موجب کاهش راندمان کارمان شده است.

مرادی تأکید کرد: توجه به مشاغل خانگی موجب کسب رزق‌وروزی حلال و اشتغال‌زایی می‌شود و مسئولان باید دراین‌خصوص بیشتر همت داشته باشند.

این بانوی کارآفرین تأکید کرد: در حال حاضر در همین کارگاه ۲۰ متری نان ۱۴ خانوار تأمین می‌شود و اگر مسئولان همت کنند و تسهیلات کم‌بهره جهت توسعه کارگاهم در اختیار بگذارند می‌توانم دوبرابر این تعداد را اشتغال‌زایی کنم.

مرادی در پایان این گفتگو ضمن قدردانی از بسیج سازندگی سپاه سنندج تأکید کرد: عدم پوشش بیمه‌ای قالی‌بافان و عدم حمایت مسئولان موجب دلسردی بانوان قالی‌باف شده که امیدواریم دوباره روزی فرابرسد که شاهد رونق دوباره صنعت فرش‌بافی در دیار فرش‌بافان باشیم.

 فعالیت ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در استان کردستان

طه سمیعی معاون امور بازرگانی و توسعه و تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان از صادرشدن ۳۰ هزار کارت قالی‌بافی در استان کردستان خبر داد و اظهار داشت: ۱۳ هزار نفر زیرپوشش تأمین اجتماعی هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در سطح استان فعالیت دارند که ۹۵ درصد آن بانوان و پنج درصد آقایان هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=36812
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.