• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
0
رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان؛

بنزین، گازوئیل، برق را با آرامش گران می‌کنیم

  • کد خبر : 37668
  • 10 تیر 1403 - 11:57
بنزین، گازوئیل، برق را با آرامش گران می‌کنیم
رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در نشست خود گفت: افزایش قیمت بنزین و... را با آرامش جا می‌اندازیم.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کُردتودی»،به نقل از  خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی عبدالعلی زاده، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در نشست خود گفت: هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که آنچنان با آرامش و همکاری مردم جا می‌افتد، بنزین، گازوئیل، برق و… که هم موجب رضایت مردم شود و هم موجب آبادانی کشور…

گفتنی است پیش از این مسعود پزشکیان هم  موافقت خود با قیمت هر لیتر بنزین را ۲۵ هزار تومان عنوان کرده بود.

عبدالعلی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای پزشکیان در مناظرات و میزگردهایی که داشتند مطرح کردند که من کارشناس نیستم و نکته بسیار مثبتی بود، اما اینکه ایشان کارشناس نیستند و اگر کارشناسان نظر بدهند که بنزین بشود ۵۰ هزار تومان آیا ایشان قبول می‌کنند و پشت این عمل خودشان می‌مانند یا مانند آبان ۹۸ صبح جمعه متوجه موضوع می‌شوند؟ گفت: سوال بسیار خوبی است آفرین. ما به دلیل اضافه شدن قیمت بنزین خیلی کشته دادیم به طوری که رهبری گفتند یکسری از اینها شهید هستند و پرونده‌های آنها هم در خوزستان است؛ دولتی که نمی‌تواند با مردم گفتگو و تعامل کند و وزیر نفت، پنجشنبه ظهر می‌گوید بنزین گران نخواهد شد اما نیمه شب جمعه بنزین گران شد؛ آن هم به این دلیل که مردم به خیابان نریزند مشخص است که آنها فکر می‌کردند راهی جز برخورد خشن با مردم ندارند.

وی ادامه داد: دولت اگر دولت تعاملی باشد به همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود، به مدت سه شب هر شب یک موافق و یک مخالف به تلویزیون بیایند و بنشینند و درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند، مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران شود بعد بگوید چگونه گران کنیم. حالا که مردم پذیرفتند و دیدند که چاره‌ای نیست و باید گران شود، بگویند دو مطلب باید در اینجا وجود داشته باشد نخست اینکه چگونه گران کنیم؟ آیا این ۵۰ هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یکسال یا دو سال گران کنیم؛ طبق این برنامه به اینجا برسانیم.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان تصریح کرد: موضوع بعد اینکه پول افزایش قیمت بنزین را کجا می‌خواهیم ببریم، این گران شدن چه فشاری به اقشار متوسط و ضعیف خواهد آورد و برنامه جبرانی ما چیست. اگر این‌ها را کنار هم ردیف کنیم مردم به‌راحتی می‌آیند و می پذیرند و کمک می‌کنند.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مستقیم و فوری تورم را افزایش می‌دهد

 

مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق ایران در رابطه با اثرات افزایش بنزین بر اقتصاد به راه دانا، اظهار کرد: اصولا افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین و گازوئیل در نرخ حمل‌و‌نقل کشور بویژه حمل‌و‌نقل بار، مسافر شهری و بین شهری و در نهایت بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر مستقیم دارد و به ‌عنوان ‌مثال اگر ۱۰ درصد قیمت سوخت را افزایش دهیم، این ۱۰ درصد حدود ۳ درصد در تورم کل کشور اثرگذار است، بنابراین هر افزایش قیمتی مستقیما و به سرعت نقش تورمی خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که اثرات غیرمستقیم نیز دارد که آن اثرات با تأخیر، خود را در اقتصاد نمایان خواهد کرد.

 افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت مستقیم و فوری بر تورم مؤثر است

دانشمند گفت: به ‌عنوان ‌مثال زمانی که کرایه تاکسی افزایش می‌یابد، همه افرادی که نیاز به جابه‌جایی دارند، افزایش هزینه خواهند داشت یا زمانی که قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد، هزینه جابه‌جایی هر نوع باری که نیاز به انتقال از مبادی تولید یا ورودی کشور به مراکز توزیع و مصرف دارد، افزایش خواهد داشت.

کارشناس اقتصاد در مقایسه قیمت بنزین با کشورهای منطقه و تحلیل اقتصادی نحوه تغییر قیمت به فوب خلیج‌فارس اظهار کرد: به ‌عنوان ‌مثال اگر قیمت بنزین در دوبی را برای مقایسه مدنظر بگیریم، باید به قیمت خودرو و نسبت دستمزدها نیز توجه کنیم. بر فرض اگر قیمت بنزین را هم‌تراز با دوبی کنیم پس قیمت خودرو هم باید در کشور ما با دوبی هم‌تراز باشد اما با توجه به اینکه اینطور نیست، پس بالا بودن قیمت بنزین در کنار بالا بودن قیمت خودرو با هم شکایت مردم را در پی خواهد داشت و با میزان درآمد مردم سازگار نیست.

قیمت سوخت با سایر مؤلفه‌های اقتصادی باید همسو باشد

وی توضیح داد: از طرفی یارانه‌های انرژی در کشور ما بی‌برنامه است و هیچ نتیجه حساب‌شده اقتصادی از سیاست‌های خود نگرفته‌ایم، زیرا نحوه پرداخت یارانه اشتباه است. یارانه باید به‌ جای تولید‌کننده و وارد‌کننده به مصرف‌کننده تعلق بگیرد که در کشور ما اینگونه عمل نمی‌شود. تغییر قیمت بنزین منوط به برنامه‌ریزی یکسری مسائل است، باید برای مردم توجیه شود که اگر قیمت بنزین را افزایش می‌دهیم، در مقابل چه چیزی به آنها خواهیم داد؟ به ‌عنوان ‌مثال خودروی داخلی که اکنون به قیمت یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد، باید قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد. اگر این امکان به وجود آید که قیمت خودرو واقعی شود پس مردم می‌توانند مثلا مابه‌التفاوت ۹۰۰ میلیونی قیمت خودرو را سرمایه‌گذاری کنند و از سود ماهانه ۱۷ میلیونی (۲۰ درصدی کنونی نظام بانکی) بهره ببرد، پس این افزایش قیمت سوخت به نفع مردم تمام می‌شود ولی تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، افزایش قیمت بنزین نگاه اقتصادی نخواهد داشت و قابل فهم نخواهد بود.

صوت این مصاحبه از زبان استاد دانشمند

به گزارش راه دانا؛ توضیحات پزشکیان از دیدگاه کارشناسان اقتصادی در افزایش قیمت بنزین با منطق اقتصادی هم‌خوانی ندارد و کارشناسی نیست و لازم است پیش از هر تغییر قیمتی راهکارها و زیر ساخت های این افزایش مد نظر گرفته شود تا اتفاقی که در پی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان دولت تدبیر و امید (کسانی که پزشکیان با پرچم آنها به انتخابات آمده است، نظیر روحانی، ظریف، آخوندی و…) در اقتصاد کشور رخ ندهد و دوباره سال‌ها ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور زیان تصمیم اشتباه آنها را ندهد.

توضیحات پزشکیان درباره افزایش قیمت بنزین

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=37668
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.