• امروز : جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
2
مناظره دانشجویی؛

حضور در انتخابات آری یا نه؟

  • کد خبر : 37202
  • 04 تیر 1403 - 7:20
حضور در انتخابات آری یا نه؟
در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین ریاست‌جمهوری ایران و باتوجه‌به نوع، شرایط و هجمه‌های سیاسی که بر کشور و بخصوص قشر جوان در حال اعمال است، مناظره دانشجویی هم یکی راهکارهای روشنگری در جامعه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، مهم‌ترین قشری که در جامعه و آینده کشور تأثیرگذار و مهم به شمار می‌رود، قشر دانشجویی است که شما در جایگاه مخاطب این گزارش، می‌توانید به‌خوبی شور و نشاط جوانان دانشجو را در دیدارهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده کنید.

بدون توجه به مطالبات و خواسته‌های دانشجویی، کشوری نمی‌تواند موفق عمل کند، در سراسر جهان، این دانشجویان نخبه و کارآفرین هستند که بار بزرگی از صنعت، علوم، پزشکی، پیشرفت، رفاه و فنّاوری را برای مردمان جهان به عرصه ظهور کشانده و خدمات ارزنده‌ای را به ملت‌ها تقدیم کرده‌اند، حوزه علوم دانشگاهی از جهات دیگر توانسته است که باتربیت نیروهای جوان و پر انرژی به جامعه، مسئولیت‌های مهم کشورداری را به این قشر فرهیخته می‌سپارند.

همین روزهای پر حرارت تابستان را با حرارتی افزون‌تر به علت برگزاری انتخابات دومین مسئولین مهم و حساس کشور در حال تجربه هستیم و می‌دانیم که غم بزرگی این بار قلب تمامی جامعه را می‌فشارد، غم ازدست‌دادن بزرگی مردی به نام آیت‌الله رئیسی که هنوز فقدان او برای ملت درک نشده است و باید خود را برای یک انتخاب حساس‌تر از قبل آماده سازد.

اگر مرهی بر این زخم گران باشد، آن هم این است که ملت جمهوری اسلامی ایران به دنیا ثابت کرد که انتخاب شهید رئیسی به‌عنوان خدمتگزار مردم، این انتخاب شایسته و درست بود، انتخابی که بر اساس اعتماد بود و شهید جمهور به‌خوبی نشان داد که لایق این اعتماد و امانت‌دار خوبی برای همه مردم بود.

به‌هرحال چاره‌ای نداریم به‌پاس سال‌های خدمت صادقانه دولت سیزدهم، برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری خود را آماده سازیم و ساعاتی را پای مناظره دانشجویان بیجاری نشسته و دغدغه‌ها و خواسته‌هایشان را تحریر می‌کنیم.

 *رأی من و تو چه تأثیری دارد؟

حمیده مرادی دانشجوی رشته علوم تربیتی بیجار می‌گوید: رأی‌دادن من و تو چه تأثیری در روند انتخابات خواهد داشت، پیروز صندوق‌های رأی، یک نفر خواهد بود، وظیفه امروز من درس‌خواندن است تا فردا بتوانم در جامعه شغلی داشته باشم و به قول مردم، دستم را جلو کسی دراز کنم و دستم در جیب خودم باشد.

وی ادامه داد: نهم تیرماه یک نفر رئیس‌جمهور این کشور می‌شود، حالا هرچه قدر که توانایی یا سواد داشته باشد، می‌تواند در رفع نیاز و مشکلات مردم برنامه و طرح ارائه دهد و اگر مورد موافقت نمایندگان مجلس هم قرار گرفت، می‌تواند آن را اجرایی کند، شاید بهتر است که انتخابات نمایندگان مجلس را بیشتر از انتخابات ریاست‌جمهوری موردتوجه و یا اصلاً مهم قرار دهیم.

این دانشجوی علوم تربیتی با اشاره به اینکه وقتی می‌بینم که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به میان دانشجویان می‌روند و با این قشر هم صحبت می‌شوند، احساس خوبی به من دست خواهد داد، افزود: درست است که من دانشجو امروز هدفی جز کسب یک درآمد مشخص، شغل مناسب، مسکن، خودرو و رفاه نسبی دارم، ولی آیا نامزدهای ریاست‌جمهوری بعد هم به سراغ ما می‌آیند؟

مرادی اظهار کرد: اگر بخواهم انصاف را رعایت کنم، شهید رئیسی ارتباط خوبی با دانشجویان داشت و کارهای خوبی را برای این قشر از نظر اشتغال‌زایی، بورسیه و حتی افزایش سطح علمی دانشگاهی به ثمر نشاند، اگر واقعاً یکی از این نامزدهای ریاست‌جمهوری بتواند در این راه گام بردارد، بدون شک من هم به او رأی خواهم داد.

او توضیح داد: متأسفم که برخی از دانشجویان پایتخت‌نشین را می‌بینم که بدون درنظرگرفتن گذشته مدیریتی برخی از نامزدها، آن‌چنان خود را پیرو خط می‌دانند که انگارنه‌انگار تجربه تلخی در دوره جناح سیاسی برخی، هنوز در کام ملت مانده و سردی من دانشجو به‌خاطر همین اقدامات هیجانی و احساسی است که هیچ تفکری گویا ندارند.

این دانشجوی بیجاری گفت: من در جایگاه یک دانشجوی که به برای آینده خودم برنامه دارم، بدون بررسی و تحقیق در این انتخابات شرکت نمی‌کنم، قرار نیست که چهار سال سرنوشت‌ساز را به بازی کودکانه سیاسی گره بزنم و دست آخر بگویم که اگر فلان دولت خارجی این تحریم را نمی‌کرد و یا فلان رئیس‌جمهور کشوری هوای ما را داشت، می‌توانستیم به وعده‌های الکی و آبکی دوران تبلیغات انتخاباتی، جامعه عمل بپوشیم، به کار برآید و به سخنرانی نیست.

 *دانستن حق ما است

زهرا دوست محمدی دانشجوی روان‌شناسی هم گفت: انتظار من از رئیس‌جمهور این است که شفافیت را در دستور کار خود قرار دهد، باید میان مردم و رئیس‌جمهور دیواری نباشد، حتی شیشه‌ای، او منتخب تک‌تک مردمی است که پای صندوق رأی آمده‌اند و نباید سوار بر خودروی شاشی بلند و شیشه دودی با سرعت از ملت دور شود.

 

وی افزود: قشر دانشجویی، نیروی محرک جامعه است، دانستن را چرا می‌گویم که حق قشر دانشجویی است، چون چه در خانه و چه در جامعه، نظر و عقیده ما قابلیت پذیرش بالایی دارد، درست است که جوان هستیم؛ ولی باور درست جامعه این است که قشر دانشجو به علت ارتباطی که با دانشگاه و حوزه دانش دارد، مسائل و موضوعات بیشتری از واقعیت کشور را مطلع است.

این دانشجوی روان‌شناسی توضیح داد: هنوز تصمیم نگرفته‌ام که به چه کسی رأی بدهم، واقعیت این است که برنامه مناظره‌هایی که تاکنون پخش شده است نتوانسته آنچه را که دانشجوی امروز دغدغه دارد را با خود همراه سازد، کسی که نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود باید بتواند که اول خوب به دغدغه‌ها و مطالبات دانشجویی گوش فرا دهد و سپس در ادامه راهی که جز شهادت مقامی برای آن سراغ نداریم، از مشورت با دانشجویان غافل شود، قرار نیست که فقط در ایام تبلیغات دانشجویان موردتوجه قرار گیرند و فردای آن خدانگه‌دار و یاد من تو فراموش.

وی ادامه داد: واقعیت این است که سه سال قبل به دولت سیزدهم رأی ندادم؛ زیرا در دام هجمه رسانه‌ها و جناح سیاسی مخالف گیر افتاده بودم و نظر مثبتی در خصوص توانایی شهید رئیسی نداشتم، امّا وقتی دیدم چگونه از شهادت ایشان غمگین شدم و ناراحت، فهمیدم که آیت‌الله رئیسی واقعاً یک مجاهد مخلص بود که توانست قلب‌های مخالفین را هم به سمت خود جذب کند.

 *اگر من به میدان نیایم چه کسی برایم تصمیم خواهد گرفت

ساناز الهامی دانشجوی فرش بیجار هم گفت: من از زمانی که وارد دوره متوسطه شدم، برای نوع پوشش، رشته تحصیلی، دوستان و حتی نوع رفتارم با خانواده و جامعه، خودم تصمیم گرفته‌ام و از طرف مقابلم هم انتظار دارم به نظر و انتخاب من احترام گذاشته و حقوق مرا نادیده نگیرد.

وی افزود: خیلی در فضای مجازی فعالیت دارم و در گروهای مجازی خارجی و داخلی با کاربران مباحثه و گفتگو می‌کنم، حرف من این است که مادامی که من به دستورات خارج‌نشین و کسانی که به من دستور می‌دهند در انتخابات شرکت کنم یا نکنم و یا از فعال نامزد بدم بیاید یا خوش بیاید، دیگر خودم نیست و این یک خیانت بزرگ به انسانیت است.

این دانشجوی بیجاری ادامه داد: متأسفانه در جامعه دانشجویی و یا جوان کشور و شهرستان بیجار، خودباوری کمتر وجود دارد و به‌نوعی می‌توانم بگویم ذهن و عقل خود را به‌رایگان در تسخیر دیگران قرار داده‌اند و انگارنه‌انگار حق انتخاب دارند و می‌توانند درست یا غلط تحلیل کنند و قرار نیست دیگران برای آنها تصمیم و انتخاب کند.

الهامی با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۱۳۹۶ هم به‌وضوح خیانت‌ها و دروغ‌های بزرگ علیه شهید رئیسی را می‌دیدم؛ ولی کمتر کسی حرف‌های مرا باورداشت، گفت: در انتخاب رئیس‌جمهور دوازدهم، موج رسانه‌ای و فضای غبارآلودی فضای جامعه را دربرگرفته بود که چشم‌ها واقعیت را نمی‌دید و گوش‌ها قدرت شنیدن نداشتن، دیدیم که چه شد و امروز با چه گستاخی به میدان آمده‌اند دوباره، آیا باید بازهم اختیار خود را به دست آن‌ها بسپاریم؟

وی توضیح داد: من آدم مذهبی و خیلی بی‌دین هم نیستم، برای زندگی امروز خودم تصمیم گرفته‌ام و برای آن، دلیل دارم، آیا دانشجو و جوان پر شر و شوری که در انتخابات این‌گونه از نامزد ریاست‌جمهوری حمایت می‌کند که دستاورد درستی نداشته است و در افزایش فشار اقتصادی و نابسامانی زندگی مردم نقش بزرگی داشتند؛ ذره‌ای دلیل قانع‌کننده‌ای دارد؟

این دانشجوی بیجاری تأکید کرد: از همه هم سن و سالان خودم درخواست دارم، تفکر کنند، واقعیت‌ها را درست ببینند و با انتخاب درست وارد میدان رأی‌دهی شوند، یک رأی در انتخاب یک فرد اصلح و یا ناشایسته تأثیر بسزایی دارد، ملت ایران اسلامی دیر ولی درست با انتخاب شهید رئیسی معیاری و شاخصی برای ریاست‌جمهوری مشخص کرد، نباید این شاخصه در بازی رنگ‌های سمی کم شود.

کردتودی، هشتم تیرماه ۱۴۰۳، آزمون بزرگی در انتظار ملت جمهوری اسلامی ایران است و مردم در این روز بزرگ با در دست داشتند تمثال شهید جمهور، برای یک تجدید پیمان دوباره با شهدای خدمت در پای صندوق‌های آرای ریاست‌جمهوری، فردی را انتخاب خواهند که شباهت زیادی با آیت شهید رئیسی دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=37202
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.