• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
1
«کُردتودی» گزارش می‌دهد؛

آداب‌ و رسوم مردم کردستان در روز عید قربان

  • کد خبر : 36862
  • 28 خرداد 1403 - 6:30
آداب‌ و رسوم مردم کردستان در روز عید قربان
عید قربان اگرچه در مناطق مسلمان‌نشین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در کردستان حال و هوای دیگری دارد و جدای از قربانی دام در جای‌جای این استان، مراسمات ویژه‌ای از جمله مولودی‌خوانی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، عید سعید قربان یکی از بزرگ‌ترین عید مسلمانان در میان مردم مؤمن و متدین ایران اسلامی و همچنین مردم استان کردستان از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است چرا که با نزدیک‌شدن به این عید حال و هوای شهرهای استان رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد.

 روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه، مصادف با عید قربان از گرامی‌ترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان هم‌زمان با حجاجی که به خانه خدا مشرف شده‌اند جشن گرفته می‌شود.

 در این روزها استان کردستان، حال و هوای دیگری دارند و انگار نوروزی دیگر و عیدی دیگر در راه است

 استان کردستان باوجوداینکه از لحاظ قومی مذهبی اقوام مختلفی را از برادران و خواهران تسنن و هم تشیع در خود جایی داده؛ اما هر دو مذهب با اتحاد و وحدت در کنار هم بدون هیچ‌گونه اختلافی تمام عیدها بخصوص عید قربان را جشن می‌گیرند و در این روز با برپایی نماز جماعت دوش‌به‌دوش هم اتحاد و همبستگی خود را به تمام جهانیان نشان می‌دهند.

 در این باره یکی از شهروندان سنندجی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: مردم کردستان برای هر عیدی رسم و رسومات خاص خود را دارند؛ مثلاً برای عید قربان روز عید قبل از گفتن الله‌اکبر ماموستای مساجد مردم خود را برای رفتن به مسجد و خواندن نماز عید آماده می‌کنند.

 وی گفت: مردم استان کردستان با پوشیدن تمیزترین و نوترین لباس خود برای خواندن نماز در مسجد حاضر می‌شوند و بعد از خواندن نماز با بوسیدن هم و تبریک عید از یکدیگر حلالیت طلب می‌کنند.

این شهروند کردستانی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواهند در این روز قربانی کنند به میدان فروش حیوانات می‌روند چرا که اولین کار برای قربانی دادن در کردستان، خرید گوسفند است؛ گوسفندی که مردم این منطقه برای قربانی انتخاب می‌کنند باید از لحاظ ظاهر خصوصیات خاصی داشته باشد؛ شاخ این حیوان نباید شکسته شده باشد و هیچ زخمی هم نباید داشته باشد همچنین بیشتر مردم ترجیح می‌دهند این گوسفند باید یک‌ساله باشد.

ذبح و توزیع گوشت آن بین افراد فامیل، آشنایان و فقرا

 وی ادامه داد: این گوسفند در روز عید قربان با حضور تمامی افراد خانواده و آشنایان که در آن روز برای جشن عید کنار هم جمع شده‌اند در زمان خاصی با احترام و آداب خاص و ذکر اوراد و دعاها و صلوات ذبح و گوشت آن بین افراد فامیل، آشنایان و فقرا توزیع می‌شود.

گردن آزادی

یکی از آیین‌های خاص در استان کردستان که به‌اصطلاح محلی به آن “گردن آزادی” می‌گویند، در دو عید فطر و قربان بسیار موردتوجه است که خوشبختانه همچنان این آیین در عصر حاضر نیز انجام می‌شود.

در ادامه دایه ملیحه می‌گویید: مردم استان کردستان بعد از اقامه نماز عید سعید قربان در مساجد و تکایا، امام‌جماعت مسجد به همراه افراد حاضر در خانواده‌هایی که از عید گذشته تا این عید یکی از بستگان خود را ازدست‌داده بودند حاضر شده و با قرائت فاتحه، از خانواده متوفی درخواست می‌کردند که آن‌ها نیز همچون دیگر مردم این عید را گرامی بدارند.

 وی می‌گوید: از دیدگاه مردم کردستان خوردن گوشت قربانی برکت دارد و حتی خود صاحب قربانی نیز برای اینکه از این برکت بی‌نصیب نماند به‌اندازه سهم یک همسایه از گوشت قربانی بهره‌مند می‌شود.

دایه ملیحه گفت: البته برگزاری جشن عید سعید قربان در استان کردستان همواره با آیین‌ها و سنت‌های خاص و ویژهٔ این منطقه همراه بوده؛ ولی گویا امروزه نه‌تنها نام و نشانی از این سنت‌ها در میان ما نیست حتی دید و بازدیدهای مردم با همدیگر در این روز جای خود را به ارسال پیام‌ها تبدیل کرده است.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=36862
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.